Opening The TailorMates
Het getuigt van lef om te investeren als de economie niet groeit en het consumentenvertrouwen laag is. Toch is dat wat ondernemer Ronald Gans deed. Vandaag opende hij zijn nieuwe concept-store The TailorMates op de Amsterdamse Zuid-As, aan de voet van de torens van bankiers en advocaten. Naast de ingang van de hoge, open winkel hangt prominent een collectie stoffen aan de muur. Van Ermenegildo Zegna, Dormeuil en Vitale Barberis,’s werelds beste fabrikanten. In de winkel liggen tientallen stalenboeken. Wie er gevoel voor heeft, kan hier een schitterend maatpak samenstellen.
Dat is niet het enige wat Gans zijn klanten aan de Zuid-As wil bieden. Zakenmannen kunnen binnenlopen voor een ouderwetse scheerbeurt van de mannen van The Barber. Of een espresso pakken van het relatief onbekende merk Buscaglione, hofleverancier van het Vaticaan in Rome. Gans: “Het is een echte plek voor mannen. Geen club, maar gewoon een winkel waar je binnenloopt om jezelf te verwennen, even de krant te lezen of je iPad te laten repareren.” Iets moois vinden is geen grote opgave. Ik zie gadgets van Wilf & Wolf, pennen van Montegrappa en veel schrijfwaren van Moleskine. Maar ook horloges van het Amsterdamse merk Fromanteel en een single malt van Dalwhinnie. Moet lukken, hier in het Walhalla van corparate Nederland.
De grote vraag is natuurlijk: hoe krijgt Gans de mannen in de boardroom zo ver om af te dalen uit hun ivoren torens? The Tailormates heeft 20.000 potentiƫle klanten in een straal van nog geen 5 kilometer. Guerillamarketing? Any ideas?
Tomorrow Design ontwikkelde het design voor de winkel en de website. Ik maakte de tekst voor de site en de openingscampagne.