Ik help bedrijven met online communicatie. De laatste tijd krijg ik veel vragen over contentmarketing. Wat is dat? Moet je daar als bedrijf rekening mee houden? Hoe dan? De meeste marketeers weten dat hun klassieke communicatiemodellen aan revisie toe zijn. Dat je als bedrijf niet meer moet ‘zenden’ maar ‘relevante’ content moet maken. Dat klinkt wat vaag en academisch, maar dat is het niet. Je moet aleen goed snappen wat ‘relevante content’ is en waar dat begrip vandaan komt.
Wie dagelijks bezig is met online communicatie kan niet om contentmarketing heen. Dat komt door internet en door Google, door de sociale media en door de manier waarop wij daar met z’n allen mee omgaan. Consumenten zijn doorlopend op zoek naar informatie. Internet is daar een fantastische plek voor: snel en toegankelijk. Maar zonder Google en aanverwante zoekmachines zouden we verdwalen in de miljarden webpagina’s.
Relevante content is volgens mij niets meer of minder dan datgene waar mensen in geïnteresseerd zijn. Wil je iets weten, dan gebruik je een zoekmachine. Je typt bijvoorbeeld in ‘avontuurlijke rondreis cuba’ en Google brengt je naar de pagina’s met de meest ‘relevante’ content, namelijk de pagina’s met die informatie die je zoekt. Zou Google dat niet doen, dan zijn haar dagen als ‘s werelds grootste zoekmachine geteld. Ontevreden klanten komen niet terug.
Wil je als bedrijf bezoekers naar je website krijgen, en dat is in de meeste branches bittere noodzaak, dan is het dus de kunst om een webpagina te maken die ‘relevante’ content bevat. Dat is goed nieuws voor alle internetgebruikers: het bedrijf dat de beste content maakt, wordt door Google naar voren geschoven.